Kuluneella viikolla on pohdittu ISOverstaan tarjoamia mahdollisuuksia ja yhteistyön käynnistämistä uusien yhteistyökumppaneiden kanssa. Ensitapaamiset ovat tärkeitä niin verkostosuhteissa kuin yleensäkin ihmissuhteissa. Luottamuksen rakentaminen kun koostuu pienistä askelista, sähköpostiviesteistä, puheluista, virtuaalipalavereista, tapaamisista ja erilaisista kohtaamisista, ja sitten käytännössä tietenkin yhdessä tekemisestä ja yhteistyön toimivuudesta. Uusia kumppaneita kannattaa myös kuunnella tarkkaan. Tarjolla on tuoreita ajatuksia ja aitoja tarpeita, joista on hyötyä koko verkostolle.
Keskiviikkona ajelin pakkassäässä Pohjois-Karjalan lumisia teitä Lieksaan, Pohjois-Karjalan ammattiopistolle. Yhteinen tuumailu nosti esille konkreettisia ehdotuksia verkko-opetustarjonnan monipuolistamiseksi. Tässäkin koulussa kannettiin aidosti huolta opiskelijan valmiuksista jatko-opintoihin ja työelämään. Tarvittaisiin joustava mahdollisuus valmentautua jatko-opintoihin esim. matematiikassa. Antoisan yhteistyötuumailun lisäksi pääsin tutustumaan matikkamaahan, joka on matematiikan opetukseen varusteltu luokkatila havaintovälineineen, peleineen, yms. rekvisiittoineen. Oppilastyönä toteutetut verhot ja tekstiilit matemaattisine kuvioineen sekä piin likiarvosta rakentuva koristenauha katon rajassa tekivät vaikutuksen entiseen matematiikan opettajaan. Miten hauska ja innostava ympäristö oppia hahmottamaan kappaleita, mittoja ja malleja sekä kehittämään yleensäkin matemaattista ajattelua. Ryhmätöiden ja paikan päällä tehtävien oppimistehtävien lisäksi matikkamaassa voi tutustua myös sähköisiin verkkomateriaaleihin, opettajan harkinnasta ja innostuksesta riippuen.
Mielenkiintoista oli sekin, että tätä ammattiopiston matikkamaata hyödyntävät myös muut kaupungin oppilaitokset, erityisesti peruskoulut. Jäin miettimään, miten tämmöistä matikkamaata voisi ’jakaa’ verkostossa. Ainakin ideaa kannattaisi levittää.