keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Tuotantoluokkakoulutus Iisalmen lyseon lukiolla 13.4.2011

Tänään oli tuotantoluokkakoulutusta Iisalmen lyseon lukiolla. Paikalla oli Vieremän, Sonkajärven, Iisalmen ja Kiuruveden lukion opettajia/rehtoreita. Koulutus meni hyvin kevyttä huumoria ilmassa pitäen. Martti Heinonen innostuikin kertomaan muutamia vitsejä, jotka pitivät mielen virkeänä. Tässäkin huomasin uutena asiana kuinka koulutusta voi keventää ja saada siitä hieman mielenkiintoisemman. Kiitokset Martille! Oli kiva kuulla myös MAHIS-hankkeen mahdollisuuksista opiskelijalle.

Aamupäivällä käytiin aika paljon koulutus ja keskustelupohjalta läpi ISOverstasta. Pääaiheita oli ISOaitta ja Virtuaaliluokka-palvelut.

Sain koulutukselle hyvää pohjaa, kun meillä oli rautainen tallenteiden tekijä Kiuruveden lukiolta, Tommi Tikka. Tommi kertoi hyvin käytänteitä, joita hän hyödyntää oppitunilla tallenteita tehdessä. Käytänteistä poiki hyviä tarinoita, joita aion levittää myöhemmissä koulutuksissa. Tommi toi myös hienosti esille alkuvaiheen kynnykset, joita hän kohtasi tallenteiden tekoa aloitellessa. Yksi Tommin kommenteista oli se, että jos laitteet tai ohjelmistot ei toimi, niin laitteet lentää äkkiä ikkunasta ulos :) Noh, näinhän se pitää olla, että tekniikan pitää toimia, vaikka joskus joutuu tekniikankin parissa painimaan, kun tulee uusia laitteita ja ohjelmistot muuttuvat jonkin verran. Tämä aiheuttaa joskus ristiriitoja, koska tuotantoluokan "palikoita" on useita ja näiden yhteensovittaminen onkin joskus erittäin haasteellista.

Lähdin Tommin aloitteesta vetämään iltapäivän koulutusta enemmän konkreettisen käyttämisen suuntaan. Eli, miten saadaan tehtyä helposti yksinkertainen, mutta kuitenkin monipuolisesti medialaitteita hyödyntäen hyvä oppituntitallenne Wirecast-ohjelmalla. Kävin Wirecast-ohjelmasta vain oikeasti tarvittavat toiminnot läpi ja tämä näytti purevan aika hyvin. Karsin koulutuksesta Wirecastin toimintoja, joita olen normaalisti käynyt koulutuksissa läpi, ettei opettajat tukehtuisi liian yksityiskohtaisiin toimintoihin. Perään tietysti kävin läpi tallenteiden siirto-ohjelman, Virtuaaliope. Tommi kuvaili omia kokemuksiaan, että hän tallensi matematiikan tehtäviä ja ratkaisuja alynäytöllä ja tämä oli hänen tarve. Tarpeen perusteella koottiin Tommille sellainen karsittu tuotantoluokka, johon otettiin vain ne osat joita tarvitaan. Sitten kun peruslaitteisto oli kasassa, Tommi alkoi tehdä tallenteita ja huomasi, että tämähän peräti toimii. Tommi alkoi tehdä tallenteita enemmän ja kertoi, että sitä mukaa, kun tallenteita tekee ja homma rutinoituu, nälkä alkaa kasvamaan. Kun nälkä alkaa kasvamaan, veikkaan, että tämä on mahtava tilanne alkaa rikastamaan omaa opetustaan ja antaa tallenteiden tekemiseen aivan uuden innovatiivisen oppimisnäkökulman. Tänä päivänä Tommi on selvästi rutinoitunut tallenteiden tekijä, jota ei oppitunnin tallentaminen hetkauta.

Kävin koulutuksessa asioita läpi aika paljon käyttäjän näkökulmasta. Ongelmatilanteita otin myös aika paljon esiin, mitä voi tulla matkanvarrella sekä palvelujen käyttämiseen tarvittavat laitteet, ohjelmistot yms. kriteerit. Kävin myös virtuaaliluokka-palveluihin liittyvät termit läpi (tuotantoluokka, virtuaalitila yms.), joita käytämme. Nämä tuntuikin olevan tarpeen käydä läpi.

Koulutuksesta jäi minulle hyvä mieli ja kiitos Leilalle palautteesta! Se kannustaa ja auttaa minua kehittämään omaa osaamistani myös kouluttajan roolissa. Opin itsekin paljon aina koulutusreissuilla. On kuitenkin tultava meille myös kriittistä palautetta, joka auttaa taas kehittämään esim. palveluja eteenpäin. Tommille kiitos palautteesta ja kiva kuulla, että tekniikka toimii kuin junan vessa vaikka alussa meinasi tekniikka temputella, mutta ei ole puhelin pirissyt Tommin osalta, kop kop kop (puuta). Oli kiva myös kuulla, että Iisalmessa aletaan nyt oikeasti käyttämään tuotantoluokkaa. Ensin tarvitaan kyllä päivittää se luokka tähän päivään. Vieremän lukiollakin odotetaan uutta tuotantoluokkaa.

Ainoa asia mikä minulla tuli matkalla mieleen etten muistanut kertoa oli se, että aloittakaa tekemään tallenteita ihan vaikka huvin vuoksi siinä oppitunnin rinnalla. Vaikka se tallenne menisi puihin, sitä ei tarvitse viedä ISOarkistoon vaan sen voi poistaa sieltä c:/data -kansiosta. Jotkut opettajat ovat lähteneet tekemään tällä tavalla ja lopulta laitteisto ja tallenteen teko tulee tutuksi.

Suuret kiitokset Martille ja kaikille osallistujille. Toivotan kaikille hyvää ja aurinkoista kevättä.

ps. Muistakaa kotiläksy :) (ISOverstaan etusivun uutisissa "Opettajien ja oppilaiden haastattelu")

Harri